Search This Blog

16 May 2011

ganjaran mengikut umur

Berkata Usman bin Affan r.a. bahawasanya Nabi SAW telah bersabda: Allah Taala telah berfirman:
“Apabila hamba-Ku telah mencapai usia empat puluh tahun, Aku akan jauhkan dia dari tiga macam bencana, iaitu: Gila, kusta dan sopak. Dan Apabila dia mencapai usia lima puluh tahun, Aku akan menghisabnya dengan hisab yang ringan. Dan apabila dia mencapai usia enam puluh tahun, Aku akan dorongkannya supaya suka bertaubat. Dan apabila dia mencapai usia tujuh puluh tahun, Aku akan jadikannya dicintai oleh para malaikat. Dan apabila dia mencapai usia lapan puluh tahun, Aku akan catitkan kebajikannya semata, dan Aku akan tutup mata terhadap kesalahan-kesalahannya. Dan apabila dia mencapai usia sembilan puluh tahun, akan berkatalah para malaikat: Orang ini sebagai tawanan Allah di bumi-Nya, maka ampunkanlah segala dosa-dosanya yang terdahulu dan yang terkemudian, dan dibenarkannya mensyafaatkan. Dan apabila dia mencapai usia tua ganyut, Allah mencatitkan baginya semua pahala amalan yang pernah dia lakukan di waktu sihat dahulu, dan kalau dia melakukan kesalahan, tiadalah dicatitkan atasnya lagi.” (Riwayat Tirmidzi)

No comments:

Post a Comment